Elbilguiden.dk skal hjælpe med at vælge elbil
- mangler vinter-rækkevidde.


Pigen på billedet har tilsyneladende en elbil. Måske er hun på elbilguiden.dk for at finde en med længere rækkevidde om vinteren. Hun vil lede forgæves.  Foto: E.ON

Tv-fredensborg.dk har erfaringer med Elbiler. Det vigtigste problem er, hvor langt batteriet rækker om vinteren. Der kan være forskel på de el-biler der indgår i guiden.
I den nye elbil-guide får man ikke megen hjælp på dette punkt - for det oplyses ikke hvor mange kilometer man kører på en opladning om vinteren. Jo koldere, jo færre kilometre.

E.ON der driver guiden, skriver i en pressemeddelelse:
"Det kan være svært at få overblik over hvilken elbil, der bedst passer til ens behov og økonomi. En ny gratis tjeneste, elbilguiden.dk, giver nu potentielle bilkøbere mulighed for at sammenligne kørselsmønster, elbil-modeller, opladningsmuligheder og meget andet. Bag initiativet står energiselskabet E.ON, der vil gøre det nemmere at vælge elbil".

De skriver også:
"Der er mange faktorer, der spiller ind, når man skal købe ny elbil. Hvad må den koste, hvor kan man lade og hvor lang er rækkevidden? Det er bare nogle af de spørgsmål, der i dag gør det svært at vælge den helt rigtige elbil. Den nye elbilguide løser disse problemer".

Det  mener vi ikke den gør - så brug den med forsigtighed. Vær skeptisk.

Tv-fredensborg.dk har spurgt Karen Marie Jensen, Head of Communications and Public Affairs hos E.ON:
"Jeg har forsøgsvis gennemført guiden. Men mangler helt afgørende oplysninger om rækkevidden om vinteren. Når man tænker på, at vi har lave temperaturer i Danmark ca. 1/3 af året. Hele guiden kan virke manipulerende - når der mangler disse oplysninger..
Jeg har selv erfaringer med elbil.  Med mindre man har råd til en Tesla elbil, der kører langt på en opladning - bør man vente med købe en elbil. Med mindre man har rigtig gode nerver".

Karen Marie Jensen svarer:
"Vores hensigt er bestemt ikke at manipulere, tværtimod. Elbilguiden benytter så objektivt tilgængelig data som muligt.
Vi har bevidst valgt at tage højde for forskellen mellem vinter- og sommerkørsel ved at vise et gennemsnitsrækkevidde-interval, hvor nedre tal er baseret på tests fra den uvildige database – www.ev-database.nl. Her tester de elbilernes gennemsnitsenergiforbrug sommer og vinter, i byer og på motorvejen og med og uden aircondition/varme – både best og worst case scenarier. Vejrforholdene svarer til det danske vejr. Øvre tal er baseret på de officielle tal fra EU's NEDC-norm, da det er denne flest elbilproducenter stadig bruger.

Dette har vi gjort for ikke at skræmme potentielle elbilkøbere væk som det allerførste. Rækkevidde er meget individuelt og afhænger af hvor meget du kører, hvor du kører, hvor hurtigt du kører og hvornår du kører (ligesom med diesel- og benzinbiler). Og mange af de elbiler, som er nye på markedet i dag har en rækkevidde, som passer til de fleste bilisters daglige kørselsbehov.

Vi deler din bekymring ift. hvordan man viser et så retvisende billede som muligt og vi vil derfor overveje at implementere en rækkeviddeopgørelse for hhv. sommer- og vinterkørsel i stedet for en gennemsnitsbetragtning".

Læs Bilmagasinet 2018 om Nssan Leaf: "Vinter-el koster 80 km. på rækkevidden".

To måneder med elbil
Tv-fredensborg.dk deltog i godt to måneder i 2013, i et "test en elbil" projekt i Fredensborg Kommune. Bilen vi havde til rådighed var en Nissan Leaf. Den var opgivet til en gennemsnitsrækkevidde på 175 Km. af Nissan. Den nyeste Nissan Leaf 2018 - uanset model - kører nu 270 km. på en opladning - 378 km. ved bykørsel - stadig ifølge Nissan.

Dog er den i elbilguiden.dk opgivet til et gennemsnit på 240 km. Men det er året rundt, sommer og vinter. Det reelle er meget længere om sommeren, og meget kortere i vinterkulden.

Om vinteren bruger man varme, blæser og el-ruder. Man kører også mere med lys på bilen, end om sommeren. Alt hvad der bruger strøm tærer på batteriet. Og begrænser på den måde rækkevidden. Når det er koldt, nedsættes batteriets kapacitet tilmed meget. Ligesom det nedsættes når batteriet bliver ældre. Kører man på motorvej - suges der virkelig strøm  - skal jeg hilse og sige.

Har du det samme kørselsbehov om vinteren som om sommeren. Så er det must at kende rækkevidden om vinteren. Kan man ikke finde en ladestander, når batteriet er ved at være fladt. Så kan turen hjem meget vel ske på et fejeblad.

Hurtige ladestandere på vej:
Der arbejdes på at udrulle hurtige ladestandere. Mens jeg skriver dette lander en ny pressemeddelelse i min inbox:

"E.ON og Clever indgår joint venture og accelererer udrulning af lynopladning til elbiler".
"Det europæiske energiselskab E.ON og den danske ladeoperatør Clever har fået grønt lys fra EU's konkurrencemyndigheder til at indgå et joint venture, der med støtte fra EU, skal udrulle et netværk af 48 ultra-hurtige ladestationer i Danmark, Norge og Sverige. Det nye selskab har allerede åbnet den første station i Danmark, med gratis opladning til alle elbilister."  (Clever er et selskab der leverer elbil løsninger i Danmark .red).

Et af Europas største privatejede energiselskaber

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af Europas største privatejede energikoncerner med 42.000 medarbejdere og 33 millioner kunder. Vores ambition er at drive den grønne omstilling og være den foretrukne partner inden for bæredygtige energiløsninger.

Læs hvad FDM skriver om elbiler.

Tidligere artikler om elbi fra 2013l: 

http://www.tv-fredensborg.dk/index.php/motor/292-vinterkulden-en-udfordring-for-test-en-elbil-i-fredensborg-kommune.html


http://www.tv-fredensborg.dk/index.php/motor/361-elbil-vores-erfaringer-efter-2-maaned-med-test-en-elbil.html



Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information