Tilladelse til kørsel om søndagen

Tilladelse til kørsel om søndagen
Havde man den lille runde lap i forruden, måtte man køre om søndagen. Kænguru Klubben, var jeg blevet medlem af, fordi sikkerhedsselen reddede mit liv i 1965.
Bilen var en helt ny Austin Mini Cooper S 1275. Alle fotos: John Stæhr©

Oliekrisen 1973 - de bilfrie søndage

I oktober 1973 udbrød der krig mellem Israel - Egypten og Syrien. Samme måned besluttede de arabiske lande (OPEC), at nedsætte produktionen af råolie og sætte prisen op.

Der blev over alt indført en række tiltag, for at afbøde følgerne af oliekrisen. I Danmark blev der, f.eks. indført hastighedsgrænser på 80 km/t, også på motorvej. Desuden blev al unødvendig bilkørsel forbudt om søndagen, de såkaldte bilfrie søndage.

Helsingørmotorvejen - ikke en eneste bil om søndagen.Ingen søndags-biltrafik på Strandvejen i vedbæk.
Helsingørmotorvejen - bilfri søndag 1973. Søndags "bil" trafik på Strandvejen i Vedbæk.

Fik tilladelse til at køre om søndagen.

Hvis jeg skulle kunne passe mit job som pressefotograf måtte jeg ansøge kommunen om tilladelse til "søndagskørsel". Den tilladelse fik jeg, og lavede blandt andet denne fotoreportage. Men man skulle passe på, for ingen ventede at der kom biler.

Dyrt at køre for stærkt.

Overtrådte man hastighedsgrænserne - også om hverdagen - kostede det dyrt. Med en journalistkolega bag rattet, var jeg en tidlig morgen på vej til Odense i en vild Italiensk sportsvogn, der skulle testes og fotograferes til "Bilen og Båden" - det senere "Bilen Motor og Sport". Det var en "Iso Revolta Lele" med 330 heste. På trods af mine advarsler, skulle Iso'en lige op og "ringe" på motorvejen uden for Korsør. Det kostede ham 1.100 kroner i bøde - varende til ca. 8-9.000 kr. i dag. Han blev målt til 118 km/t, men havde været oppe på 180 et kort øjeblik.

En måned før kunne han have kørt med bilens tophastighed på 275 km/t uden at få en bøde.
Men nu var det slut med den fri hastighed. Hastighedsgrænserne var kommet for at blive. Ulykkes-tallene var tårn høje den gang, hvor de fleste kendte deres bils tophastighed - af egen erfaring.

Alternativ transport på Strandvejen nord for København. Man saltede kun på cykelstierne.

Alternativ transport på Strandvejen nord for København. Man saltede kun på cykelstierne om søndagen i 1973.

Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information