- Detaljer
- Kategori: Tv-fredensborg - Natur og miljø
- Publiceret: Torsdag, 16 august 2012 11:06
- Skrevet af John Stæhr
Kommunen genopretter Nivå å på Jacob Evarts regning
Nivå å tydeligt mærket efter gravemaskinens hærgen. Foto: John stæhr
Fredensborg Kommune har hyret et konsulentfirma til at udarbejde et projekt. Hvorefter arbejdet vil blive udført af et entreprenørfirma med erfaring på området. Alt sammen på Jacob Evarts regning.
Ifølge kommunens påbud skulle Jacob Evart have fremsendt et skitse til godkendelse i kommunen. Herefter skulle arbejdet - med genopretning af vandløbet - være færdiggjort inden 15. august 2012.
Kommunens påbud er efterfølgende - efter en klage fra Jacob Evart - blevet godkendt af Natur- og Miljøklagenævnet i januar i år. Jacob Evart har imidlertid intet fortaget sig, endsige udført arbejdet. Men derimod har han stævnet Natur- og Miljøklagenævnet ved Retten i Helsingør - ifølge oplysninger som vi er i besiddelse af.
Sagens forløb:
Sagen startede den 12. januar 2011, da naboerne til Nivå å ved Åvænget vågnede op til gravemaskine lyd nede fra åen. Ud af vinduet kunne man se en gravemaskine der gravede i åen. Kort efter sås medarbejdere fra Fredensborg Kommune i rask trav på Langstrupstien. Kort efter døde motorlyden fra gravemaskinen ud. Kommunen havde stoppet gravearbejdet. Men der var allerede sket omfattende skade på åen på en 60 meter strækning.Den 9. marts 2011 udstedte Fredensborg Kommune et påbud om at åen skulle retableres fuldstændigt inden 15. august 2011. Det påbud indklagede Jacob Evart for Natur- og Miljøklagenævnet. Hvor han ikke fik medhold. Kommunen meddelte en ny dato for genopretningen, nemlig 15. august 2012. Et påbud som Jacob Evart ikke har fulgt. Men derimod stævnet Natur- og Miljøklagenævnet for Retten i Helsingør.

