Kommunevalg 2013: Løkke-sagen - påvirker den valget i Fredensborg Kommune?

Mens journalisterne, fra stort set samtlige medier, forsøger at få Venstreformanden Lars Løkke Rasmussen til at svare på spørgsmål, i sagen om hans ekstravagante brug af bistandsmidler til luksusrejser. Spekuleres der i, hvordan sagen vil påvirke Kommunalvalget om godt en måned.

Sådan er det også her på tv-fredensborg.dk. Liberal Alliance stiller op til Byrådsvalget i Fredensborg Kommune den 19. november. Partiet er vel oplagt til at overtage de Venstre-vælgere, der synes at hele sagen er håndteret dårligt af deres parti

Vi har spurgt spidskandidaten fra Liberal Alliance, Helle Abild Hansen:

- Vil Lars Løkkes rejsesag gavne LA’s muligheder den 19. november?
"Det tror jeg egentlig ikke. Jeg tror, at vælgerne i Fredensborg er optaget af, at der bliver ført den rette politik for kommunen, og jeg tror, at vælgerne er i stand til at holde tingene adskilt i forhold til, hvad der er kommunalpolitik og hvad der er landspolitik".

- Hvad er din mening om Lars Løkke Rasmussens rejse-sag
"Helt overordnet finder jeg det problematisk, at en organisation, der modtager offentlig støtte til grøn omstilling i udviklingslandende, tilsyneladende ikke forholder sig kritisk til deres brug af penge. I den forbindelse er det vigtigt at huske, at det er Folketinget, der har bevilget pengene til GGGI og ikke Lars Løkke".

Og Helle Abild Hansen fortsætter:
"I forhold til Lars Løkke, så syntes jeg, at det er vigtigt at holde sig for øje, at han har fulgt reglerne. Og helt generelt, så giver det mig betænkeligheder, hvis vi skal til at dømme folk moralsk, når de har fulgt reglerne. Hvilken moralsk grænse skal man så forholde sig til?"

Vi har  også spurgt Venstres borgmesterkandidat Thomas Elgaard Larsen:

- Hvordan vil Lars Løkke Rasmussens skandalesager påvirke Kommunevalget i Fredensborg kommune,  og dine muligheder for at blive borgmester?
 - Tror du at det vil gavne Liberal Alliances muligheder for at komme i byrådet i Fredensborg Kommune?
 - Hvad er din holdning til din partiformands håndtering,  specielt af rejse-sagen?

Thomas Elgaard Larsen (V) siger:

1. Der er stor forskel på landspolitik og kommunalpolitik. Så det er svært at afgøre, hvor stor indvirkning presseomtalen af Lars Løkke har på valgresultatet i Fredensborg. Forhåbentlig er det den politik Venstre fører og vil føre her i Fredensborg Kommune der er afgørende for valgresultatet og dermed mine muligheder for at blive borgmester.

2. Jeg har svært ved at afgøre om det vil gavne LA. Det må være op til vælgerne, hvor de sætter deres kryds den 19. november, hvis de ikke sætter det ud for liste V.

3. Hvis du spørger mig om min holdning til Venstre og Lars Løkkes politik, så står jeg inde for den. Med hensyn til rejseomkostningerne, så er det ikke en praksis jeg ville bruge og ikke har brugt i de få rejser jeg har foretaget, som repræsentant for kommunen.

Til spørgsmålet om det samme kunne ske i Fredensborg Kommune, er svaret lige så klart:

"Fredensborg Kommune har en klar politik og praktik med hensyn til rejser og repræsentation. Så det ville aldrig ske i Fredensborg Kommune".

Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information