- Detaljer
- Kategori: Tv-fredensborg.dk - Blogs
- Publiceret: Tirsdag, 25 september 2012 15:07
- Skrevet af John Stæhr
Hvorfor arbejder vi med komponisten Yngve Jan Trede?
Jeg er blevet spurgt om, hvad baggrunden er for vores arbejde med at gøre Fredensborg komponisten, Yngve Jan Trede kendt.Jeg kan starte med at fastslå, at vi arbejder fuldstændig frivilligt og ulønnet. Sådan er det ofte når det drejer sig om "smal" kunst, som nyere klassisk musik jo er. Det ville aldrig kunne lade sig gøre kommercielt. Og så har musik altid fyldt meget i vores liv.
Vi er meget nære venner med Yngve Jan Tredes enke, Signe. Og gør det først og fremmest for at glæde hende.
Men også fordi Tredes musik er helt unik. I modsætning til mange andre komponister i hans generation, forlod han aldrig de klassiske dyder i musikken. Han fastholdt, at musik skal indeholde de tre elementer, melodi, harmoni og rytme. Og var i øvrigt stærkt inspireret af Johann Sebastian Bach. Trede døde i oktober 2010 efter længere tids sygdom.
Vi fik lejlighed til at høre hans musik live, ved Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums mindekoncert for ham i maj 2012. En meget smuk oplevelse. I mange år var Trede professor ved konservatoriet.
Da hans enke, Signe ikke kunne overvære mindekoncerten, på grund af sygdom, optog vi den på video. Og så lå det lige for, at bruge optagelserne i et forsøg på at gøre Trede mere kendt. Vi redigerede 7 videoer ud af optagelserne, hvoraf de 5 nu kan ses og høres på You Tube. Formålet var at promovere hans musik worldwide. Det er You Tube som bekendt et perfekt medie til. Og videoerne er da også allerede set af en del musikelskere verden over.
Og Signe nød at se den smukke opførelse af hendes mands musik på konservatoriet.
Lydsiden har hun fået på CD, og det er en daglig glæde for hende.
Tredes musik vokser ved fordybelse. Da jeg sad og klippede videoerne - som du kan se til højre her på siden - hørte jeg musikken igen og igen. Og kom længere og længere ind i det følelsesregister som er så typisk for hans musik. Yngve, som vi kalder ham i det daglige, var et sensitivt menneske og det afspejles i hans musik, synes jeg. Men der er absolut ikke tale om føleri.
Signes far, forfatteren og orgelbyggeren Hans Henny Jahnn, var både Yngves svigerfar og gudfar. Hans Henny Jahnn var et stort navn i Tyskland og andre steder i verden, men ukendt i Danmark. Og han spillede en afgørende rolle for at Yngve Jan Trede fik den musikalske karriere som han fik.
Når man promoverer musik - som her klassisk musik - så er det helt nødvendigt at interesserede musikere kan få fat i noderne. Formålet er jo at få så mange som muligt til at spille hans musik. Derfor henviser vi til musikforlæggeren www.editionsvitzer.com, som har rettighederne til at udgive kompositionerne. Svitzer Edition ejes af Tredes mangeårige ven, fløjtenisten Henrik Svitzer og dennes søn Johan Svitzer som er direktør.
Men udgivelse af klassisk musik er en langsommelig og arbejdskrævende opgave. Alle Tredes håndskrevne noder skal nodesættes, som det hedder. Og det udføres af Johan Svitzer. Igen er det ikke noget særligt lønsomt arbejde. Der kan gå år før det kan blive bare nogenlunde rentabelt. Men hvis man tror på Tredes musik - så er der ingen vej uden om. Prelude for solo marimba, som Johan Bridger spiller her på siden, er netop udgivet under navnet " Three pieces for marimba".
Yngve Jan Trede har skrevet alle slags klassisk musik. Symfonier, orgelmusik, percussionmusik, klaver, fløjte, cembalo og en tubakvartet, you name it. Men også operaer sammen med dikteren Poul Borum. Som er opført på Det Kongelige Teater.
Jeg er så heldig, at en af de store pianister i verden, Eugen Indjic, har ønsket at møde mig i oktober 2012 i København. Det er 48 år siden vi sidst sås. Han var 17 og jeg 23 år. Lejligheden vil selvfølgelig blive brugt til at gøre opmærksom på Trede. Jeg vil aflevere noderne til et Tredes klaverstykke - "Det sorte spejl" til ham. Men tør næsten ikke håbe, på at han vil tage det op. Men man ved aldrig.
Du kan se og høre Tredes musik ved at klikke på billederne i kolonnen til højre.