- Detaljer
- Kategori: Tv-fredensborg - Natur og miljø
- Publiceret: Mandag, 23 maj 2011 08:57
- Skrevet af John Stæhr
Opgravning af Nivå å: Forpagterens landmåler målte Nivå å
Forpagteren der opgravede Nivå å i januar - har rekvireret en landmåler, for at få afgjort om Fredensborg Kommune har overholdt gældende regler vedrørende vedligeholdelse af vandløbet.I januar gravede landmanden Nivå å bredere på en strækning - mellem Helsingørmotorvejen og Kongevejen - hvor han har forpagtet et engareal.
Landmåleren måler forpagterens "hul" i åbrinken..
Med opmålingen i dag, kan det nu dokumenteres, hvor meget der blev gravet af åen. Målingerne vil så blive sammenlignet, med kommunens egne målinger.
Forpagteren fra Fredensborg har indklaget kommunens påbud om genopretning af skaderne på åen, til Naturklagenævnet. Og bestilt en landmåler til at måle bredden af åen. Han har tidligere hævdet, at han havde fået lov til at grave. Hvilket kommunen afviser.
Det var da heller ikke det, hans talsmand, formanden for Nivå ålaug, fortalte pressen lige efter opgravningen. Her var der tale om en fejl fra maskinførerens side. Det var forpagteren selv der henviste pressen til talsmanden. Og man må formode, at han inden da havde underrettet formanden om sagens rette sammenhæng.
Under alle omstændigheder ligger det helt fast, at det er landmandens egne folk der har foretaget opgravningen. Og at kommunens folk stoppede det, inden han havde nået at grave færdig.
