• Udskriv

Sagen om opgravningen af Nivå å i januar 2011 fortsætter:




Nivå å som den så ud i januar 2011efter at Jacob Evarts gravemaskiner havde været i gang.
Foto: John Stæhr

Jacob Evart stævner Natur- og Miljøklagenævnet

Sagen er indbragt for Retten i Helsingør. Ifølge de oplysninger Tv-fredensborg.dk har fået. Meget tyder på at Jacob Evarts opgravning af Nivå å i januar 2011, får et langvarigt retsligt efterspil.

Natur- og Miljøklagenævnet fastslog den 19. januar 2012, at opgravningen var ulovlig, og Fredensborg Kommunes påbud skulle efterkommes. Og at han skulle have en ny frist. Nu har Jacob Evart altså anlagt retssag. Men det afholder ikke kommunen fra at igangsætte arbejdet på Evarts regning. Det oplyser Fredensborg Kommune.

Natur- og Miljøklagenævnet fastslog i sin afgørelse at:

"På baggrund af sagens oplysninger, herunder den oven for refererede opmåling af Nivå i efteråret 2010 (kommunens red), finder Natur- og Miljøklagenævnet, at klager har foretaget en ulovlig regulering af vandløbet, jf. lovens § 16 og § 17.
Nævnet finder endvidere, at anbringelsen af det opgravede materiale på åens skrænt udgør en terrænændring i strid med vandløbslovens § 69.

Også Fredensborg Kommune fik kritik i afgørelsen. Påbuddet til Jakob Evart var ikke udstedt efter den rigtige lovbestemmelse. Men det fik ingen indflydelse på klagens afgørelse.

Videre hedder det:
På den baggrund stadfæster Natur- og Miljøklagenævnet Fredensborg Kommunes afgørelse af 9. marts 2011 efter naturbeskyttelsesloven og vandløbsloven om påbud om retablering af Nivås vand-løbsbrink og -bund. Fredensborg Kommune fastsætter ny frist for opfyldelse af påbuddet". Åen skulle derfor være bragt tilbage til sin oprindelige skikkelse den 15. august 2012.

Samtidig oplyste Natur- og Miljøklagenævnet over for Jacob Evart, at afgørelsen ikke kunne ankes til anden myndighed. Men, at han havde 6 måneder til at indbringe sagen for retten. Hvilket han ifølge Fredensborg Kommune  har gjort.

Fredensborg Kommune har, som der står i påbuddet iværksat arbejdet med at genoprette åen. Og fremsender regningen til Jacob Evart når arbejdet er udført.

Vi har bedt Søren Hansen, formand for Nivå Ålaug og medlem af Grønt Råd i Fredensborg Kommune for Nordsjællands Landboforening, og talsmand for Jacob Evart efter opgravningen i januar 2011, om en kommentar.

Brug af cookies Vi anvender cookies på websitet til at huske dine indstillinger mens du besøger websitet. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.For at finde ud af hvilke cookies vi bruger og hvordan du sletter dem, se vores privacy policy.

Jeg accepterer cookies.

EU Cookie Directive Module Information